Verksam i Stockholm men lika djupt rotad i Mariefred. Där har jag min ateljé och där hittar jag en stor del av min inspiration, antingen det är från trädgården alldeles intill eller från ett fruset ögonblick vid Mälaren strax bakom vägkröken. Naturens tysta liv – oberörd av livets brus i övrigt – är en källa till min konst, som i dag mest landar i keramik, måleri, grafik, skulptur och siden-textilier. Utbildad i skulptur vid konstakademien i Vilnius (1982-1989) och efter det verksam i både Sverige och Litauen. Född i Kaunas. Det här är min story:
Ända sedan jag var en liten har bildkonsten tagit stor plats i mitt liv. Som sexåring tog mamma med mig till konstmuseum och en ny värld öppnades för mig. Jag kom hem och tog fram ritblocket. Jag ville skapa en lika vacker och fantastisk tavla som den jag sett på museet.Men det vara svårt. Den målning jag fastnat för var ett verk av litauiske sekelskiftesmålaren M.K. Čiurlionis, en av våra första abstrakta konstnärerna. Men mitt intresse var väckt. Och med den lusten att med bild och form som grund ge uttryck för känslor och detaljer.
Egentligen är jag utbildad skulptör. Jag lämnade institutionen för skulptur vid Konstakademien i Vilnius som 26-åring 1989, i Sverige har jag hittills gjort mig mest känd som grafisk konstnär. Jag har i många år arbetat med linoleum-tryck i färg. En högtrycksteknik som ligger nära skulpterandet. Jag jobbar mycket med kniven och formar fram mina bilder ur linoleumet.
I dag märker jag att jag allt mer närmar mig det abstrakta uttrycket i allt jag gör. Kanske är det en naturlig utveckling efter att i många år arbetat konkret, med bilder och skulpturer.Att ge uttryck för en känsla eller förnimmelse kräver till slut att man lämnar det konkreta. Jag förkastat allt som är onödigt i bilden och försöker lämnar den så ren som möjligt. Jag vill kombinera ett starkt innehåll med ett alltmer minimalistiskt uttryck. Det finns en förståelse för det avskalade uttrycket här i Sverige. Jag kanske slutar med ett vitt papper.
Både i grafiken och skulpturerna, men ibland också i keramiken, vill jag uttrycka min mening i koncentrerade, nära och rytmiska former. Kritikerna säger att jag tar till vara varje möjlighet till en strikt ornamentering – utan att förlora vitalitet, naturlighet och elegans.
Influenserna hittar jag som sagt i min närmiljö i Mariefred, men också från den orientaliska konst jag fann under ett par år i Tbilisi, Georgien. Det finns också spår från den blekingska naturen. Berghällarna. Enebuskarna. Solnedgångens speglingar i havet. Från resor till Medelhavet, och Atlantkusten.
Vid sidan om keramik, grafik och skulptur arbetar jag också med textil konst, bland annat screentryck.